Procedure
Er is sprake van zware slechthorendheid of doofheid en hoortoestellen voldoen niet meer. Een cochleair implantaat is geen gewoon hoortoestel dat je zomaar kunt uitproberen. De beslissing om over te gaan tot implantatie wordt na uitgebreid onderzoek en in overleg genomen met een team van deskundigen van de CI centra (o.a. KNO-arts, audioloog, psycholoog/maatschappelijk werker).
Niet iedereen is geholpen met een CI want o.a. het slakkenhuis en de gehoorzenuw moeten in tact zijn. Anders dan een hoortoestel brengt een CI het geluid rechtstreeks naar de gehoorzenuw via het slakkenhuis. Hoe? De CI stimuleert met elektronische impulsen de elektroden die operatief geplaatst zijn in het slakkenhuis. Deze signalen worden door de hersenen geïnterpreteerd en vertaald tot geluid. Leeftijd is over het algemeen geen belemmering.
Ook belangrijk voor het in aanmerking komen is dat men een oefenpartner heeft om na de operatie te helpen bij het leren luisteren, dat kan de partner zijn of een andere goede bekende
U kunt u rechtstreeks aanmelden bij de KNO-afdelingen van de acht academische ziekenhuizen die cochleaire implantaten plaatsen. Zij werken met een CI-team waarin KNO-artsen, audiologen, logopedisten en maatschappelijk werkers samenwerken.
Ieder ziekenhuis heeft een eigen website waar u informatie kunt vinden over het CI-traject: CINN in Groningen, CI-team VUMC in Amsterdam, CI-team AMC in Amsterdam, Zorggroep CI UMC Utrecht, CIRCLE in Leiden, CI-team Nijmegen, CI-team Erasmus MC Rotterdam, CI-team Zuid-Oost-Nederland (Maastricht / Hoensbroek).
Bij de keuze kunt u rekening houden met de afstand, het revalidatietraject, de bereikbaarheid en uiteraard is het ook belangrijk dat u een goed gevoel heeft bij het team.
In Nederland hebben we acht CI-centra en in alle acht kunt u met een gerust hart een cochleair implantaat laten plaatsen. De CI-teams hebben onderling veel contact en controleren elkaar ook op de naleving van de veldnorm (het protocol voor goede CI-zorg).
Er zijn verschillen in de tijd die de verschillende teams aan de revalidatie besteden. Sommige teams hebben een heel intensief revalidatie-traject met veel begeleiding, andere teams laten dat meer aan de CI-gebruiker zelf over en geven veel oefeningen om zelf thuis te doen. U kunt bij de CI teams navragen hoe de revalidatie eruit ziet en afhankelijk van uw wensen een afweging maken.
Kijk ook eens onder "CI-centra in Nederland" op deze website waar u veel informatie kunt vinden.
Er zijn verschillende stappen die je hiervoor kunt zetten:
- Begin met het lezen van de CAO wat daar staat over ziekmeldingen
- Overleg met de HR-afdeling van de werkgever, geef daar duidelijk aan wat de operatie inhoudt, welke gevolgen dat heeft voor je ziekteverzuim, maar ook wat voor gevolgen die kan hebben op je toekomstige werkzaamheden (anders? beter?)
- neem contact op met de ARBO-dienst van de werkgever, zodat ook zij van te voren op de hoogte zijn. Dat is van belang voor de volgende afspraken met de ARBO-dienst. je hoeft dan niet meer uit te leggen wat de operatie en het cochleair implantaat inhout
- Verklaring over medische noodzaak laten maken door een maatschappelijk werker of psycholoog van het CI-team, waarin duidelijk is aangegeven wat een en ander voor je werkzaamheden betekent.
Het UWV en de FNV hebben hier nog aan toegevoegd:
UWV:
Onderstaande reactie is afgestemd (en in handboek ZW terug te vinden) met de kanttekening dat UWV geen rol heeft bij een meningsverschil tussen werknemer en werkgever, behalve als daartoe een deskundigenoordeel wordt aangevraagd.
Elke werknemer heeft het recht om zich ziek te melden. Volgens de AVG is de werknemer daarbij niet verplicht om aan de leidinggevende te vertellen wat de reden voor het verzuim is. Vertelt hij of zij wél de reden voor ziekmelding, dan is het niet aan de leidinggevende om daar een oordeel over te vellen. Het is aan de bedrijfsarts om na de ziekmelding te beoordelen of er inderdaad sprake is van arbeidsongeschiktheid en er dus ook recht is op loondoorbetaling bij arbeidsongeschiktheid en re-integratie verplichtingen van de werkgever/werknemer.
De reden van de ingreep wordt buitenbeschouwing gelaten. Ook ongeschiktheid tot werken veroorzaakt door bijvoorbeeld een schoonheidsoperatie moet worden aangemerkt als een ongeschiktheid wegens ziekte of gebrek. Ook als verzekerde er zelf voor kiest om deze operatie te ondergaan, alleen om het uiterlijk meer in overeenstemming te brengen met de eigen schoonheidsbeleving, zonder dat er sprake is van (dreigende) ongeschiktheid voor zijn arbeid, dan is er toch sprake van arbeidsongeschiktheid in de zin van de ZW. Dit geldt ook bijvoorbeeld voor verzuim bij sterilisatie.
Bij onenigheid over ziekte en verzuim tussen werkgever en de (zieke) werknemer kunnen zij de cao raadplegen. Hierin staat meestal een geschillenregeling. Zij kunnen ook een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV. Of naar de rechter stappen.”
Dit is ook terug te vinden op: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/index.aspx
FNV
Wanneer uw operatie medisch noodzakelijk is bent u tijdens de ingreep en de herstelperiode ziek. Uw werkgever dient tijdens ziekte het loon door te betalen. U kunt dit bespreken met uw bedrijfsarts.
De hoofdregel is dat u recht heeft op loon over de periode waarin u wegens ziekte niet in staat bent om te werken. Dit staat in artikel 7:629 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek (BW). Dit is volgens art. 7:629 lid 3 BW alleen anders indien de ziekte door opzet van de werknemer is veroorzaakt. Wanneer hiervan sprake is, is niet wettelijk vastgelegd. Aan de hand van rechtspraak wordt dit verder ingekleed. Uit rechtspraak blijkt bijvoorbeeld dat een werknemer die een cosmetische operatie, zonder medische noodzaak onderging geen recht op loondoorbetaling tijdens ziekte had.
U kan weliswaar zelf kiezen om de operatie wel of niet uit te laten voeren, maar de operatie niet doen betekent voor u dat u de kans wordt ontnomen om misschien weer wat te horen. Als u op voorhand zekerheid wilt kunt u het beste een preventief consult met de Bedrijfsarts aanvragen om dit verder te bespreken. Mocht uw werkgever u niet willen doorbetalen en vragen verlofuren op te nemen, laat hem dan zijn standpunt schriftelijk motiveren en neem opnieuw contact met ons op zodat wij u hierbij verder kunnen helpen.